Tuesday, March 2, 2010

På jakt efter entreprenörer

Jag vill börja med att slå ett slag för tävlingen Entreprenörsjakten. Det är en tävling som vänder sig till unga entreprenörer och de beskriver sig själva som "En entreprenöriell femkamp, en korsning på ”Fångarna på Fortet” och ”The Apprentice”". Är du en ung och driven entreprenör så är detta något för dig att spana in. Tävlingen hålls i Stockholm, Göteborg, Eskilstuna och Växjö.

Just Växjö är jag på väg från med tåg i skrivande stund. Växjö är en av Sverige Fair Trade Citys och jag har bland annat föreläst för kommunstyrelsen och träffat styrgruppen för Fair Trade City Växjö.

Det är roligt när man träffa engagerade människor, och det var intressant att se hur kommunstyrelsen rycktes med i det jag berättade. Om man ska vara lite kategorisk så tyckte de blå laget bäst om vårt sätt att göra socialt arbete som ett företag och det röda laget bäst om vårt arbete att göra företagande till socialt arbete.

Just nu är vi inne i en tid av mycket resande. I januari var Lina i Nepal och på tisdag åker jag dit. Den här veckan är jag, som inte är säljare och har min plats mest på kontoret, i både Växjö och Borås. Lina, som jobbar mer med att träffa företag, reser land och rike runt.

Som jag skrivit om tidigare ska vi vara med och arrangera ett event i samband med Internationella kvinnodagen. Det heter World Challenge och inkluderar bland annat en föreläsning av Lina. Eventet arrangerars av Heidi "Armbryterskan från ensamheten" Andersson och idag skickade jag ut ett pressmeddelande om det. Du hittar pressmeddelandet här, under rubriken "Skjortor som passar även armbryterskor".

I övrigt skriver SvD att Svensk Handel spår att ekologi och hållbarnhet kommer vara viktiga för handlare som vill överleva på framtidens marknad.

Saltå Kvarn är ett företag som jobbar jättemycket med sociala medier, och de gör det bra. Därför är det extra kul att den här bloggen ligger före dem i omröstningen om årets gröna blogg. Gillar du vad jag skriver här, rösta gärna på bloggen här.

En lite kul sak med mötet i Växjö. Kommunstyrelsens medlemmar var helt chockade över att våra skjortor var så billiga. Och att de kunde få en skräddarsydd skjorta i egyptisk bomull för 500kr. Och jag håller med dem, det är rätt coolt. Okej, jag är partisk, men det är faktiskt inte de.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se