Thursday, March 25, 2010

Högt och lågt

Alla som drivit egna företag vet att det är en salig blandning av små och stora uppgifter.
För egen del så kan jag ibland stå på scen inför flera hundra personer samma dag som jag packar och skickar skjortor eller städar lagret.

Igår kom jag tillbaka från några veckor i Nepal, där jag i första hand jobbat med produktionsrelaterade frågor. Tanken var också att jag skulle ha med mig flera hundra häften med tygprover. Vi har många kunder som först beställer tygprover innan de köper sin skräddarsydda skjortor av oss. Dock dog Nepals förra premiärminister och en dags produktion byttes ut mot en nationell helgdag. Alltså blev det lite ont om tid och jag fick hoppa in i produktionen. Jag är rätt glad att jag slapp sy skjortor i alla fall. Och det är nog, i ärlighetens namn, även våra kunder.


Resan till Nepal blev väldigt lyckad, se bland annat mitt förra inlägg om The Fair Tailor Academy. Efter att ha testat det själv vill jag avråda alla som funderar på att resa mellan Nepal och Sverige med magsjuka. Det är ingen bra idé. Men jag kom hem levande.

Det glädjer nog många entreprenörer att regeringen idag har beslutat att avskaffa revisionsplikten för småföretag. Läs mer om det på VA, DN, GP, SvD och E24 och E24.

Till sist vill jag tipsa om affärsidétävlingen MyMission. Har du en bra idé inom upplevelseindustrin tycker jag du absolut ska spana in tävlingen. Jag har träffat de två senaste årens vinnare, Brottsportalen och SoundRacer och sett vilken nytta de haft av sina vinster. Dessutom så är tävlingens definition av begreppet upplevelseindustrin väldigt brett.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se