Monday, March 8, 2010

Säljare och Nepalresor

Det börjar så smått bli dags för en ny resa till Nepal och Kathmandu för min del. Imorgon, tisdag, lyfter planet och jag kommer vara borta i två veckor.

Mina huvudfokus blir att jobba med produktionsrelaterade frågor, styra upp donationen av skolmaterial till barnhemet som vår Facebookgrupp bidrar till, starta vår utbildning - The Fair Tailor Academy, och även undersöka möjligheterna att starta ett bolag i Nepal.

Det kommer bli två otroligt intensiva veckor, men till skillnad från sist jag var nere ska jag försöka ta det lite ledigt när jag kommer hem.

Fredagen var en otroligt hektisk dag. Först möte med vårt skrädderie- och designteam i Sverige, sen vidare till vårt styrlsemöte, därefter möte och handskakning med vår nya reklambyrå innan jag avslutade dagen med en strukturutbildning. Det bästa med det var att jag faktiskt fick energi av dagen. Vårt team inom skrädderi och design är otroligt duktiga på det de gör, vår styrelse ställer bra krav på oss och vi lär oss fantastiskt av att ha en så bra styrelse. Vi är otroligt nyfikna på vad samarbetet med vår reklambyrå kommer ge och vår strukturkurs med en kille som heter Daniel Björkdal öppnade våra ögon för en del nya saker.

Ofta sägs det att säljare är de som är svårast att rekrytera och jag förstår varför det sägs så. Utan att gå in på detaljer har vi haft en liten motgång på det området. Det är svårt att veta vad personerna som jobbar för oss tycker om sitt arbete. Vi växer snabbt och antalet personer som är involverade i The Fair Tailor blir fler och fler. På sikt kanske vi får satsa på att göra en medarbetarundersökning eller liknande, men det får nog vänta.

Om du har något bra tips på dels hur vi ska hålla våra medarbetare nöjda och vad för strategi vi ska ha med säljare så tar jag gärna emot dem.

Idag är det den internationella kvinnodagen, så vad passar bättre än att länka till Camilla Wagner som skriver så klokt i VA om kvinnor och makt.

Andreas Cervenka skriver i E24 och SvD om socialt entreprenörskap och att investerare börjar få upp ögonen för det. Kul!

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se