Tuesday, March 16, 2010

Nu startar vi ett nytt företag. I Nepal.

Lina bodde i Tyskland ett år och hon har berättat hur krångligt hon tyckte det var med till synes enkla saker som att på något sätt krävde myndighetsinblandning. Det var i Tyskland. Även om det är ett land som verkar uppskatta tjusningen i byråkrati så är det ett av våra närmsta grannländer och ett land som liknar Sverige i mångt och mycket.

Just nu håller jag på och startar bolag och anställer personal i Nepal. Jag kan inte vara helt säker, men jag känner mig övertygad om att det är aningen krångligare att göra det här än i Tyskland.

Till exempel så är den nepalesiska marknaden reglerad på vissa områden, till exempel får inte 100% utlandsägda företag starta företag som sysslar med import/export. Som tur är finns det sätt att komma runt det och vår advokat är van att jobba med utländska investerare.

När det gäller anställningar av chefer och högt utbildad personal konkurrerar vi i första hand inte med företag i landet utan med företag i mellanöstern och syd- och sydostasien. Nepal lider som så många andra fattiga länder av en omfattande brain drain. Högutbildade lämnar sina familjer i många, många år för att tjäna pengar som gästarbetare i andra länder.

Som tur är kommer många av dem dock tillbaka i slutändan, och det finns kompetent personal som fått värdefull erfarenhet utomlands. Många som jobbat i textilbranchen, faktiskt även med skräddarsydda skjortor. Igår genomförde vi några inledande intervjuer och det var ett par av de jag intervjuad som jag ser en klar potential i. Det ska bli spännande att träffa fler kandidater på fredag och söndag.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor via internet

1 comment:

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se