Wednesday, April 7, 2010

En skitig bransch

Igår såg jag SVTs Korrespondenterna på SVT Play. Det var ett avsnitt som gick för några veckor sen och handlade om villkoren i textilindustrin.

Det var självklart inte det första reportaget jag sett om det ämnet, men ibland behöver man få sig en påminnelse. Det handlade om hur omöjligt det är att leva på en lön i textilindustrin. De följde bland annat en sömmerska i Bangladesh som tjänade 300kr i månaden. För att täcka utgifterna hon borde ha skulle det kosta 1000kr/månaden. 1000kr/månaden är alltså en så kallad levnadslön i Bangladesh. Det ska täcka t.ex. mat, drägligt boende och att skicka barnen till skolan.

I vårt arbete i Nepal har vi pratat med de som arbetar med att sy våra skräddarsydda skjortor. Vi har frågat dem vad de har för utgifter, vad de skulle behöva i lön. Det känns verkligen som att vi har valt rätt väg att gå. Samtidigt är vi en så otroligt liten spelare i jämförelse med de stora klädjättarna. En försvinnande liten spelare. I ett distrikt i Indien som SVT besökte jobbade 2,5 miljoner inom textilindustrin. 2,5 miljoner! Bara i det distriktet. Vi har verkligen en lång väg att gå, men vi känner att våra skjortor är ett litet men mentalt viktigt steg åt rätt håll. Ett bevis på att det går att skapa ett klädmärke är de som producerar kläderna inte arbetar under slavlikna förhållanden.

I nuläget kan man inte rättvisemärka sammansatta produkter, som t.ex. en skjorta eller något annat plagg. Dock kan man tillverka kläder inom kriterier för Fair Trade, så håll utkik efter det nästa gång du handlar kläder. Jag lovar att det inte är så lätt att hitta. Än.

Jag är optimistisk inför framtiden, jag är övertygad om att fler och fler inser det ohållbara med mycket i hur textilbranchen fungerar idag. Vi har fått in ansökningar från personer som vill "hoppa av" från stora klädföretag. Personer som jobbat med inköp, design och kvalitet som tröttnat på branschen. Som vill förändra den. Som vill göra skillnad.

Jag vill att det alltid ska finnas ett val när man köper kläder. Ska jag köpa den skjortan eller ska jag köpa den? Den ena skjortan är gjorda av en sömmerska som kan äta sig mätt och skicka sina barn till skolan. Båda är lika snygga, gjorda av samma material. Vilken väljer du?

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skjortor – Skräddarsytt via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se