Friday, April 23, 2010

Att utvecklas som ledare

Vissa perioder är det hektiskt och mycket att göra, inget konstigt med det. Men när det enda som avlöser de hektiska perioderna är ännu mer hektiska perioder, då kan det bli slitigt.

Lina och jag pratar ofta om hur viktigt det är att inte jobba för mycket, för vi märker att vi blir puckade om vi gör det. Och att fatta puckade beslut har vi inte råd med. Det märks så tydligt när vi arbetat för mycket, förmågan att tänka klart är bara inte där.

Dessutom är vi dåliga föredömen för våra anställda. Vi vill att de ska ta raster, att de ska kunna koppla av från jobbet även under perioder under arbetsdagen. Tyvärr blir det oftast så att vi kommer hit på morgonen, jobbar fram till lunch utan rast, äter på en kvart och fortsätter jobba utan rast till vi går hem. Det är absolut ett område inom ledarskapet vi måste bli bättre på.

Jag minns en chef jag hade på Volvo, Carl, han ringde oss ibland när vi jobbade på lunchen och tyckte att vi skulle vänta med det vi höll på med och gå och äta istället.

Jobbet vi gör nu handlar mycket om att lära sig nya saker. För ett års sedan hade jag knappast startat upp produktion av skräddarsydda skjortor i Nepal och Lina hade inte byggt upp ett ekonomirapporteringssystem. Och ingen av oss hade i någon egentlig mening varit chefer. Men vi lär oss, och blir förhoppningsvis bättre på det också.

The Fair Tailor har blivit utsatta för vårt första oberoende test. Siten En lagom dos grönt har vid två tillfällen beställt skräddarsydda skjortor från oss. Och resultatet? Mycket upplyftande. Du hittar hela undersökningen här: Skräddarsytt från Nepal som inte kostar skjortan.
Jag vill även citera avslutningen: "Efter att ha använt skjortorna i ett par veckor kan jag konstatera att hantverket är gediget och skjortorna välsydda. Det känns både lyxigt och prisvärt att ha en skjorta som skräddarsydd i ekologisk bomull med exakt de detaljer jag önskar för bara 749 kr och därför lutar mycket åt att jag kommer återkomma som kund fler gånger."

Inom marknadsföring på internet handlar det ofta om att man ska skapa en viral effekt, att budskapet ska spridas som ett virus. Ofta har man filmer på YouTube till sin hjälp. Dagens Industri har nu en kampanj för att fler ska annonsera i deras papperstidning. Och hur gör de det? Med en viral YouTube-film. Det är faktiskt rätt roligt. Läs mer på Dagens Media.


På tal om viral marknadsföring är det vissa som inte förstår när andra hjäper dem. Det har gjorts hundratals YouTube-parodier på tyska filmen Undergången. Nu stoppar bolaget som har rättigheterna till filmen parodierna. De inser inte att det är en fantastisk marknadsföring och det är helt gratis. Fast å andra sidan, filmbranschen är inte den bransch som varit bäst på att anpassa sig till internet... Läs om det i SvD eller DN.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skjortor – Skräddarsytt via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se