Wednesday, April 21, 2010

Skyll inte på praktikanten

Jag har rätt liten erfarenhet av Arbetsförmedlingen som arbetssökande, men den jag har är inte så positiv. Jag har träffat på duktiga och drivna människor där, men organisationen känns som ett monster som kväver medarbetarna.

Men nu skulle inte det här blogginlägget handla om de negativa sakerna med Arbetsförmedlingen. Det handlar istället om det som fungerar bra. Vi har en otroligt duktig kontakt på Arbetsförmedlingen, Maziar. Han vill verkligen få ut sina klienter, vill ge dem arbete.

The Fair Tailor har tagit in två praktikanter från Arbetsförmedlingen. Daniela, som är civilekonom och Hanna som är skräddare. Och det har fungerat så fantastiskt bra. Kanske har vi haft en otrolig tur, men jag är hur som helst nöjd.

Daniela började här i november och tre månader senare kunde vi anställa henne. Redan efter en vecka hade hon gjort sig oumbärlig och under resten av praktiken handlade det mest om hur vi skulle få fram pengar till hennes lön än om vi skulle anställa henne.

Hanna är skräddare och började sin praktik hos The Fair Tailor för några månader sen. Hennes första vecka gick åt till att bli varm i kläderna, sen har hon fungerar som den givna spindeln i samarbetet mellan mig, vår produktion och våra designer som utformar våra skjortor. Om två veckor skickar vi ner Hanna, 24 år gammal, ensam till Nepal. Och vi är fullkomligt övertygade om att hon kommer göra ett fantastiskt jobb.

I övrigt är det mycket fokus på styrelsemötet imorgon, en föreläsning vi ska hålla för Sveriges Ingenjörer, Civilekonomerna och Jusek i kväll och våra nylanserade prästskjortor. Vi har en säljare som åker runt bland prästerna i Göteborg och presenterar vår projekt och mäter dem.

I Bolivia är det just nu ett intressant möte om hur man kan bekämpa fattigdom utan att förbruka för mycket resurser. Läs mer på DN.

I mitt förra inlägg hade jag med en bild på Björn Ferry, när han rockade loss i min skräddarsydda skjorta i Bingolotto. Nu har jag fått tag på en video, så du kan se skjortan in action.


Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skjortor – Skräddarsytt via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se