Thursday, September 2, 2010

Ska det vara lätt att sluta som kund?

Jag fick en förfrågan från en prenumerat om varför vi högst upp i vårt nyhetsmail hade en länk till att avanmäla sig från nyhetsbrevet. Han hade en inställning i sitt mailprogram där han såg början av mailet innan han öppnade det och då kom avanmälningstexten upp där. Så jag förstår absolut att det verkade lite konstigt.

Från början var det ett krav från vår leverantör av nyhetsbreven, men sen har jag valt att ha kvar det för att bygga förtroende. Om någon vill avanmäla sig så vill jag göra det så lätt som möjligt för dem. Det ska inte vara någon liten länk som man får leta efter i flera minuter. För oss handlar det om att skapa en relation till kunderna, om att låta dem själva avgöra om de vill förtsätta få våra mail. Några kommer av olika skäl alltid vilja sluta av någon anledning. Jag tror att de som vill fortsätta känner en trygghet i att det är enkelt att avsluta prenumerationen om de vill det.

Jag har inget bevis för detta, det handlar om en känsla. Hur vill jag själv bli bemött. Träffar jag på ett företag som jag upplever som öppet och ärligt litar jag mer på det, då blir jag förmodligen en trognare kund. Vill ett företag göra det svårt för mig, verkar de ha något att dölja så litar jag mindre på dem. Och då är det mindre sannolikt att jag handlar av dem.

Vad tycker du? Skulle du göra det lätt eller svårt för dina kunder att t.ex. avsluta en prenumeration på ditt nyhetsbrev?

Wall Street Journal tipsar om 10 vanliga misstag bland entreprenörer. Undvik de misstagen! Listan är ovanligt konkret, jag gillade verkligen deras tips.

Blog of Ceder tipsar om att man ska fokusera på problemet man löser, inte hur man löser det, när man pitchar sin idé.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se