Friday, September 10, 2010

Jag är glad att jag bor i den skyddade värld som Sverige är

Jag är i Mumbai (Bombay) för att besöka en av våra tygleverantörer. Det är mitt första besök till Indien  och även om jag spenderat en del tid i Nepal och Katmandu är det här så mycket mer av allt. Mer lyx, mer fattigdom, mer människor, mer, mer, mer. Och klyftorna är större känns det som.

Jag är glad att jag bor i den skyddade värld som Sverige är, jag skulle inte klara av att leva med den här fattigdomen runt om mig jämt och ständigt.

Besöket här gör mig än mer övertygad om att projekt som syftar till att hjälpa människor själva ta sig ur fattigdom är helt rätt väg att gå. Det kan kallas Kiva, Hand in hand, Fairtrade/Rättvisemärkt, The Fair Tailor, Grameen bank eller vad som helst, det viktiga är att det gör nytta.

I Indien har flera hundra miljoner människor lyckats lyfta sig upp till en medelklass. Helt otroligt. Men det är många kvar. Jag kunde inte se utfrågningen av Maria Wetterstrand igår, men jag följde kommentarerna på Twitter. Många tyckte hon var inkonsekvent när det gäller miljön. Det kanske hon var, men jag tror på den gamla sanningen att ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Gör något idag!

Rent affärsmässigt har resan hit till Mumbai varit bra. Det kändes bra att sitta och prata med vår leverantör om framtiden, om hur de arbetar och vad de har för utmaningar. Det känndes extra bra att få bekräftat att de som arbetar i deras produktion också bara jobbar 8h/dag.

Imorgon bär det av tillbaka till Katmandu och några långa dagars arbete med produktionen innan jag flyger hem till Sverige på onsdag.

I förra inlägget skrev jag om att jag gav bort Linas kamera till barnhemmet. Nu har jag lyckats ladda upp en film på den improviserade tack-cermonin. Det är ett av de minsta barnen som filmar, men jag tycker hon gör det rätt bra.


I övrigt:

Ted Valentin har ett intressant resonemang kring entreprenörskap. Vad är det egentligen? Press och politiker har en bild som skiljer sig en del från Teds.

I Entreprenörskyrkan i Stockholm ställs politiker mot väggen om vad de kan göra för socialt entreprenörskap. Läs mer här.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se