Tuesday, September 21, 2010

I solen spricker trollen

I söndags publicerades en recension av skräddarsydda skjortor från The Fair Tailor i PC för Alla. Recensionen var positiv och vi fick ett tillskott på några tusen besökare till vår hemsida. Allt är väldigt bra, men jag kan inte låta bli att störa mig på alla troll.

Såhär skriver Wikipedia om Troll (internettroll) "Övriga användare uppfattar ofta att trollen har huvudsyfte att reta upp dem, och att trollen mestadels är ointresserade av fakta eller att föra en egentlig dialog. Trollen ses ofta delta i ett otal diskussioner samtidigt och föder ilska, vanmakt och rent allmänt skadar sinnesstämningen hos övriga användare som hugger på de krokar de lägger ut. Om trollen inte ignoreras eller blockeras kan de ibland lyckas ta död på forum. Det är inte ovanligt att de som uppfattas som Internettroll är barn och ungdomar"

Det är naturligtvis inte bara vår artikel som råkar ut för troll, utan det är ett vanligt problem på internet. Många tidningar stänger av möjligheten att kommentera och låter bli att lista bloggar som länkar till artikeln. Om man bortser från politiska artiklar tycker jag att jag brukar hitta de värsta trollen på Dagens Industris hemsida. Här på VA vet jag att Camilla Wagner får mycket trollposter på sin blogg. Det finns så mycket hat hos många av de här människorna.

Jag tror att det är mycket färre personer än det är konton som trollar, många troll har nog ett flertal konton. Men oavsett hur många de är ställer de till med bekymmer. Som Wikipedia skrev, de riskerar att ta över och döda forum.

Så då gäller det väl att sprida solljus omkring sig. För i solen spricker ju som bekant troll. Jag svarade alla som kommenterat på vår artikel. Och trollen försvann, kanske i jakt på någon annan artikel där de kunde få vara i fred. Hur tycker du man ska hantera troll?

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se