Wednesday, September 29, 2010

Njut av framgångarna

I somras skrev jag ett inlägg här om en bok som påverkat vår syn på kunder och kundservice väldigt mycket. Igår höll jag en föreläsning och då började vi diskutera boken, jag och publiken. Eftersom många var på semester när jag i somras skrev om boken kommer här inlägget i repris. Jag vill helt enkelt att så många som möjligt ska läsa boken och se hur (jag tycker) kunder ska behandlas.

"Under sommaren kommer vi arbeta mycket med strategier inför hösten. Hur The Fair Tailor ska gå från att vara bäst på skräddarsydda skjortor till att The Fair Tailor är störst OCH bäst på skräddarsydda skjortor. En av våra allra viktigaste punkter är service. Vårt mål är att överträffa kundens förväntningar och vi vill etablera det i vår företagskultur redan på ett tidigt stadium. Därför försöker vi bland annat ringa upp alla som köpt skjortor från oss. Det tar tid och resurser men det ger oss en mycket värdefull inblick i vad kunderna tycker, vad vi kan göra bättre, vad vi gör riktigt bra.

Innan vi började ringa var jag rädd att många skulle bli irriterade över att vi störde dem med våra frågor, men det märks att våra kunder redan knyter an till vårt varumärke. De älskar verkligen vad vi gör och vill hjälpa oss att växa. Självklart träffar vi på kunder som inte är nöjda, men det känns bra att kunna fånga upp dem och vända deras skjortköp till något positivt för både dem och oss.

En ny rutin som jag har infört nu under sommaren är att vi alla på företaget ska läsa en timme per dag. Det man läser ska ha anknytning till jobbet på något sätt. Det kan handla om t.ex. böcker av andra entreprenörer, om marknadsföring, om ekonomi. Jag tror det är väldigt viktigt att få in lite nya perspektiv.

Just nu läser jag en bok som heter Delivering Happiness av Tony Hsieh. Den är skriven av en kille som först startade ett IT-företag som såldes till Microsoft för 265 miljoner dollar och sen investerade i och blev VD för ett företag som skor via nätet som Amazon köpte för runt 1 miljard dollar. Han skriver om misstagen de gjorde, om saker han lärde sig och liknande. En mycket bra bok, du hittar den på Amazon.

Hsieh liknar bland annat företagande med poker. Han tar upp många exempel, och en av mina favoriter handlar om att välja att spela vid rätt bord. Poker handlar mycket om att göra matematiska beräkningar på utfall och spelar man "rätt" vinner man oftast i längden.
Sätter man sig vid ett bord där alla är skickliga spelare som spelar tight och med rätt lite pengar vinner man förmodligen inte så mycket även om man spelar bra.
Sätter man sig istället vid ett annat bord där spelarna är sämre men har mer pengar att satsa har man mycket bättre chans att tjäna bra.
Ett exempel på det är Ryanair. Det fanns mängder av flygbolag, branschen var rätt tuff och alla gjorde på ungefär samma sätt. Ryanair valde ett annat bord att spela poker vid."


Ofta är livet om entreprenör ärligt talat rätt slitigt. Det är mycket jobb och det är svårt att ta ledigt. Men vissa dagar är det bara så otroligt härligt. Just nu just idag är ett sånt tillfälle. Vi la i början av året, i samband att vi fick in en investerare i företaget, upp en försäljningsplan. Målen vi satte då var bortom tuffa, speciellt inför hösten. Men igår passerade vi säljmålet för september och varje skjorta vi säljer idag och imorgon blir en ren bonus. Vi har varit dåliga på att fira framgångarna vi haft med The Fair Tailor och det här är bara ett delmål på vägen. Men just idag, just nu ska jag njuta av det.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se