Tuesday, September 7, 2010

Så minskar arbetslösheten för unga, två personer i taget

Ungdomsarbetslösheten borde nog vara den största valfråga i år, men eftersom SD fjäskar med pensionärerna vågar de andra partierna låta bli att göra samma sak. Det ska bli väldigt intressant att se hur det påverkar unga väljare.

The Fair Tailor har två anställda i Sverige, en skräddare och en ekonom. Båda är nyutexaminerade och under 25. Det är ingen slump. Självklart skulle vi inte anställt dem om de inte uppfyllde våra kriterier på t.ex. kompetens och personlighet. Nyexaminerade behöver mer hjälp, det tar tid och kostar pengar att lära upp någon som inte arbetat inom sitt område. Och då är den krassa verkligheten så att man måste kunna räkna hem det. Och det kan vi, tack vare att det är halverad arbetsgivaravgift på personer under 25. Utan den hade vi förmodligen inte kunnat räkna hem anställningen. Om kostnaden för en erfaren person inte är så mycket högre är det kanske inte värt tiden och pengarna det tar att anställa någon nyutexaminerad.

Om det blå laget vinner blir den halverade arbetsgivaravgiften för de under 25 kvar. Om de rödgröna vinner hoppas jag de tar sitt ansvar för landets unga och behåller den.

Även om politiken i Sverige är lugnare än den i Nepal händer det ändå mycket spännande i Sverige. Här är lite intressanta artiklar i DN (hur det twittras om valet), DN (opinionen), SvD (opinionen), SvD, GP (valvinden), GP (opinionen)

Just nu sitter jag i vår produktionsanläggning i Katmandu, Nepal. Det känns härligt att vara här och se alla framsteg som gjorts sen jag var här i mars. Vi blir verkligen bättre och bättre på att göra skräddarsydda skjortor för varje dag som går.

I förmiddags hade jag möjligheten att besöka barhemmet vår facebookgrupp stödjer. För varje medlem vi får skänker vi 1kr till barnhemmet, och när jag var här i mars köpte vi det de önskade sig mest, en projektor.

Idag var jag mest där för att hälsa på och få föreståndarinnans synpunkt på ett projekt vi planerar i framtiden. Hon nämnde att det skulle vara väldigt roligt för barnen om de hade en digitalkamera, så de kunde föreviga livet på barnhemmet. Så de fick min. Eller ja, Linas.

Nästa gång jag kommer dit ser jag fram emot att se bilderna de tagit. Gå gärna med i vår facebookgrupp, och glöm inte bjuda in dina vänner. I gruppen hittar du även bilder på barnen och filmer från barnhemmet.

Det är så härligt att träffa barnen, de ger mig kraft att fortsätta mitt arbete. Hemma i Sverige tappar vi ofta den dimensionen, det handlar trots allt i första hand om att få företaget att fungera. Då behövs man påminnas om varför man gör det man gör.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se