Tuesday, September 14, 2010

Vad är det värt, egentligen?

När jag är i Nepal åker jag mycket taxi. En taxi i Nepal skiljer sig för övrigt rätt mycket från en taxi i Sverige... Men det är inte det jag ska skriva om. Kostnaden för att åka från mitt hotell till produktionen är cirka 25kr och tar oftast 20-30 minuter. Och varje dag förhandlar jag med chafförerna om priset. De kanske säger 40kr. Jag skrattar och föreslår att vi ska köra på taxametern. Efter lite förhandlande kommer vi fram till cirka 25kr. Och det kostar ungefär lika mycket att åka på taxametern.

Jag prutar när jag känner att jag inte får ett bra pris. Med tanke på att det kostar 8000kr att åka hit och tillbaka är kostnaden för taxi rätt försumbar. Men jag vill inte göra en dålig affär, så jag prutar.

De flesta jag känner gör samma sak, vi tar det som ett naturligt beteende. Men det jag tycker är lustigt är att många som söker investeringar inte verkar tro att samma sak gäller där. Vi har ett bolag som investerat i The Fair Tailor och våra skräddarsydda skjortor. Ett företag som har stora resurser. Vi träffar ibland på personer som tycker att Sätila, som de heter, inte borde vara så noga med om vi gör vinst eller inte, vi gör ju ändå något schysst, vi sysslar med Fair Trade. Men Sätila vill självklart inte göra någon dålig affär. Startar de ett välgörenhetsporojekt vet de att de kommer gå med förlust hela tiden, det är själva poängen. Men gör de en investering vill de ha förtjänst.

Jag har märkt samma sak på en del entreprenörer. De tycker att investerar ändå har så mycket pengar att det inte gör någon om de lämnar en hög värdering på sitt bolag när de söker kapital. Men de glömmer att ingen vill göra en dålig affär.

Glöm aldrig det om du ska söka en investering. Gör en rimlig värdering på ditt bolag. Försök se vad det kan vara värt för andra, inte vad det är värt för dig.

I övrigt har jag nu när jag är i Nepal kunnat följa hur arbetet går med tjejerna i vår academy, en skrädderiutbildning vi driver här i Nepal. Vi ger fyra tjejer från svåra förhållanden chansen att genom en yrkesutbildning få en väg tillbaka in i samhället. De har utvecklats otroligt mycket sen jag träffade dem senast, för sex månder sen. Nu vill tre av dem starta en egen skrädderiverksamhet medan en vill börja jobba hos oss. Så fantastiskt roligt.

The Fair Tailor Academy

Sebastian Stjern

THE FAIR TAILOR

- Dress responsibly

Skräddarsydda skjortor via internet

2 comments:

  1. Hej! Jag blev glad när jag såg att det går att beställa skjortor från ert företag och där den bakomliggande affärsidén är att göra samhällsnytta och inte att maximera profit.

    Säkert är det så att alla vill göra en bra affär, men Muhammad Yunus Nobels fredpristagare har lanserat ett nytt koncept som kallas socialt företagande. Här kan investerare få tillbaka deras satsning över tiden men utöver det så återinvesteras alla vinster tillbaka in i företaget.

    Läs gärna mer om Yunus arbete i hans två senaste böcker. Jag har själv varit med och översatt den senaste boken som kommer i oktober: "Socialt företagande - Om att bygga den nya typen av kapitalism som tjänar mänsklighetens mest trängande behov"

    http://www.bookhouse.se/main/mainbhp.asp?tid=6&stid=420

    Vänlig hälsning,

    Ola Andersson

    ReplyDelete
  2. Hej Ola,

    Kul att du gillar vår affärsidé. Muhammed Yunus är en av våra inspiratörer i vårt arbete. Jag har bara läst första boken än så länge, men Lina har läst båda.

    Vänliga hälsnignar
    Sebastian

    ReplyDelete

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se