Wednesday, September 22, 2010

Vad hindrar dig från att välja det rätta?

Att konsumera är en naturlig del av allra flesta svenskars vardag. I någon form konsumerar vi dygnet runt. Men hur konsumerar vi? Vad konsumerar vi? Gör vi det medvetet eller på rutin?


Ett av de företag jag är allra mest nöjd över att vara kund hos är GodEl. Om du inte känner till dem så är det nogot så trevligt som ett elbolag som låter sin vinst gå till schyssta projekt.


Hade jag spelat så hade jag förhoppningsvis valt postkodlotteriet, trots att de dränker oss i reklam. Spelar du på Svenska Spel går en stor del till statskassan, vilket är bra men en konstig typ av skatt. Spelar du hos de flesta aktörer på markanden går mycket till deras vinst. Spelar du på Postkodlotteriet går en stor del av pengarna till schyssta projekt.


Det är den typen av företag jag vill vara kund hos.


Patagonia är ett föetag som tillverkar friluftsprylar och kläder. Tyvärr är sortimentet av deras produkter rätt litet i svenska butiker, annars hade jag försökt köpa så mycket som möjligt inför min fjällvandring av dem. För det är ett företag som har ett hållbarhetstänk, som förstår att det är människor både som jobbar på företagets kontor och som tillverkar företagets produkter. Läs gärna boken ”Let my people go surfing” av grundaren.


Det finns så många bra företag jag vill handla av. Och jag driver själv, i min mening, ett schysst företag som jag skulle vilja vara kund hos. Och ändå köper jag produkter jag inte borde. Jag väljer att titta bort. Ofta av lathet eller snålhet. Och självklart av gammal vana.


Vad hindrar dig från att handla det du vet att du "borde" köpa?
Trots?
Pengar? (är det alltid dyrare?)
Bekvämlighet?
Vana?



I övrigt är det dags för en entreprenörskaps tweetup i Stockholm. Det innebär att ett gäng spännande entreprenörer träffas och utbyter ideer. Platsen är Non Solo bar, Odengatan 34, och tiden som gäller är 18:00 imorgon torsdagen den 23 sept.


Eftersom jag har styrelsemöte i Göteborg klockan 14 får jag svårt att vara med själv, men jag vet flera intressanta entreprenörer som ska dit. Läs mer om eventet här.


Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se