Monday, August 30, 2010

Vad gör en säljare framgångsrik?

För ett par veckor sedan blev jag uppringd av en säljare på ett företag som sysslar med sökmotoroptimering (SEO). SEO är en lite abstrakt sak att sälja, men det skulle kunna vara ämnet för ett annat blogginlägg.

Till saken hör att jag faktiskt gick och funderade på att börja jobba mer aktivt med SEO igen efter en dipp på några månader. Jag och säljaren pratade en bra stund och han skickade en offert och lovade att ringa i början på nästa vecka. Nu har det gått 2-3 veckor och han har fortfarande inte ringt. Så jag har naturligtvis börjat jobba med ett annat företag som jag själv kontaktade. Synd för dem, för deras offert lät bra, det kanske hade kunnat bli en deal...

Telefonbolag får ofta mycket skit, och ibland är det motiverat. Alla The Fair Tailors telefoner finns hos samma opperatör och vi undersökte möjligheten att skaffa en mobil växel. Lina ringde deras säljavdelning och berättade att hon funderade på att skaffa en mobil växel. Säljaren svarade direkt med att fråga något i stil med "Vilken ska du ha, normal eller XL?". Är inte det säljarens jobb att berätta det för oss? Det blev självklart ingen växel där och då för oss. När Lina sen ringde tillbaka fick hon prata med en säljare som förstått vad hans jobb gick ut på - Att hjälpa kunden. Han frågade om vad vi hade för lösning nu, vad vi hade för behov, massa frågor för att hitta rätt produkt till oss.

När vi var ute på en mässa i våras fick vi höra från en bekant till både oss och en av våra kunder att kunden inte alls tänkt köpa en skjorta av oss men att vi hade lyckats få honom att vilja köpa. Vi hade alltså inte sålt en skräddarsydd skjorta till honom, vi hade fått honom att vilja köpa en skräddarsydd skjorta. Det kanske låter som hårklyveri, men för mig är det stor skillnad mellan de två. För mig var det en väldigt fin komplimang att få.

Säljare har i vissa sammahang ett dåligt rykte, och i vissa fall är det välförtjänt. Men det handlar för mig om att hjälpa människor fatta kloka val. I ett blogginlägg om hur pass ärlig man kan vara när man bloggar för ett företag skriver Magnus Bråth "Jag är övertygad om att om du ville köpa SEO och hade full insikt, att du kände till allt om branschen, alla bolag som levererar SEO och hade full kännedom om varenda person som jobbade på varenda SEO-bolag – då skulle du välja oss." (Företaget han jobbar på har inget med det jag skrev om SEO ovan att göra). Har du det bästa erbjudandet? Berättade det då för folk, så de fattar bra beslut. Sälj!

I övrigt, bloggen Disruptive.se spekulerar kring vem som äger frågan om entreprenörskap.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se