Tuesday, August 17, 2010

"Vi råkade lansera och fick 10000 användare på 24 timmar"

Det finns ett ord på engelska, Serendipity, som jag tycker väldigt bra om. Det har röstats fram till ett av de tio mest svåröversatta orden på engelska, men jag ska ändå göra ett försök. Det betyder i princip "lyckligt sammanträffande" eller "lycklig slump".

Ibland är företagande så enkelt att det är något sånt som krävs. Hade inte fordonskrisen inträffat precis när den gjorde hade jag kanske inte vågat säga upp mig från jobbet för att starta företag inom skjortbranschen.

Jag läste en väldigt inspirerande historia idag, det är därifrån dagens rubrik är hämtad. Den handlade om ett mjukvaruföretag som råkade lansera sitt plug-in innan det var färdigt. De visste inte ens om att de gjorde det själva. Sen fick nättidningarna och bloggarna upp ögonen för dem, vilket i sin tur ledde till att beställningarna började ramla in. I rasande takt. Och utvecklarna bestämde sig att de skulle ta hand om alla förfrågningar direkt, att alla skulle få så bra service som det bara var möjligt. Bra kundservice, jag gillar det skarpt. Det hela blev en riktig framgångssaga, en som du kan läsa här.

Hade de inte lanserat av misstag hade saker och ting kanske inte fungerat så bra, i brist på bättre ord - Serendipity.

För The Fair Tailor är det nu spännande och hektiska tider. På fredag har vi en stor strategidag där styrelsen ska gå igenom planerna för de närmsta tre åren. Så just nu snurrar företaget runt i huvudet på mig och Lina mer än vanligt.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se