Monday, August 2, 2010

Det handlar om vad kunderna tycker

På The Fair Tailor jobbar vi hela tiden med att bli ett ännu mer kundorienterat företag. Jag har skrivit om det tidigare här i bloggen. Jag är personligen mycket imponerad av Zappos, ett amerikanskt företag som jag läser om just nu.

Deras kundtjänst räknar inte hur många minuter varje samtal tar för att på så sätt bedöma prestationen av deras anställda. De vill skapa en stark och varaktig relation till sina kunder. Och det verkar fungera fantastiskt bra.

Zappos lägger kostnaden för sin kundtjänst som marknadsföring och jag gillar verkligen det sättet att tänka.

Vi gör just nu en stor kundundersökning där vi ringer i princip alla som handlar hos oss och frågar vad de tycker om företaget, om deras skjortor och om de skulle rekommendera oss till sina vänner.

En kund som vi inte ringt än, men som verkar vara väldigt nöjd är journalist på PC för Alla. De har nämligen testat vår tjänst och det var så härligt att läsa hur nöjda de var. Läs vad de tycker här.
Jag vill även slänga med ett par citat här, om du inte orkar läsa hela artikeln.
"Sympatisk affärsidé. Lättanvänd sajt."
"
Själv valde jag The fair tailor, eftersom deras skjortor även passar mitt samvete."
Jag gillar verkligen formuleringen om att det är skjortor som passar samvetet. Får fundera på om vi kan använda den i marknadsföringen.

En annan som verkar dela min uppfattning om service är The Brand-Man. Han förklarar varför Mercedes är mycket vanligare än andra high-end-märken i Newport Beach, CA.

En intressant debattartikel om att företagare som skaffar barn inte får tillgång till samma trygghetssystem som anställda. Extra roligt att en av författarna till artikeln är driftiga Maria ben Salem, verksamhetschef på Drivhuset här i Göteborg.

Idag är alltså dagen som arbetet drar igång för många, det ska bli spännande att se vad det gör för mailskörden. De senaste två veckorna har det varit väldigt lugnt i inkorgen. Vilket faktiskt varit rätt skönt, i skrivande stund har jag inga gamla surdegar kvar att ta tag i. Hösten kommer bli fartfylld, och jag är laddad inför den.

- Dress responsibly

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se