Sunday, January 17, 2010

Direktrapport från Kathmandu, Nepal

De kommande två veckorna kommer jag att gästblogga från Nepal. Mina huvudsakliga uppdrag här kommer att vara att arbeta med kvalitetssäkring i produktionen, att ta produktbilder till säljmaterial och hemsidan, samt att starta The Fair Tailor Academy. Det känns självklart alldeles otroligt spännande!
Redan på planet hit fick jag en liten inblick i kulturskillnaderna mellan Sverige och Nepal. På planet mellan Abu Dhabi och Kathmandu var de allra flesta Nepalesiska män på väg hem efter att ha gästarbetat i arabländerna. Bredvid mig satt ett gäng killar som reste hem för första gången på fyra år. Det var deras andra flygresa någonsin och de var oerhört exalterade inför hemkomsten. Boardingprocessen var kaotisk, dels eftersom alla rusade fram samtidigt och ville komma ombord genast, dels eftersom ganska många hade missat att checka in. Eller tappat sina boardingkort. Men den luttrade personalen på Etihad löste det hela förvånansvärt smidigt. Eftersom de har lite rutin på flygresor med ovana resenärer, så samlade de alla som inte hade boardingkort på ett ställe, och gick gemensamt tillbaka till incheckningen och styrde upp det så att alla kom med.
När vi landade dröjde det inte många sekunder från att planet slagit i marken innan samtliga nepaleser flugit upp ur sina säten, tagit ner sitt bagage och börjat trycka på mot utgången. Ingen tog någon större notis om utropen om att ”remain seated”. Och det är klart, har man väntat i fyra år på att komma hem har man ingen lust att sitta still en sekund längre än nödvändigt.
Just nu sitter jag i solen på terassen utanför hotellet och njuter av värmen. Som svensk sommar när den är som bäst. Natten på hotellen var dock mycket långt ifrån svensk sommar. Eftersom man inte har glas för fönstren på badrummet, och badrumsdörren inte gick att stänga så är det samma temperatur ute som inne. Det vill säga ett par plusgrader. Jag var mycket tacksam över att jag packat ner mitt underställ, för med underställ, dubbla strumpor och fleecejacka så blev det nästan en behaglig temperatur. Jag ska dock ge mig ut och leta efter mössa och vantar idag.
I morgon ska jag åka till produktionsanläggningen och börja arbeta, det ser jag fram emot!
Lina Stjern
The Fair Tailor

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se