Wednesday, June 2, 2010

Nu förändrar vi världen!

I skrivande stund sitter jag i en stuga mellan Leksand och Tällberg och mellan träden skymtar jag Siljan.

Jag har åkt till Dalarna för att hålla ett föredrag på Rework the World, ett globalt forum som arrangeras av Tällberg Foundation. Jag har bloggat om det tidigare, men jag kan nämna lite igen. Förutom workshopen som jag och Lina ska hålla kommer forumet även gästas av bland andra Hans Rosling, Mary Robinson, Elinore Oström, Percy Barnevik och fem-sex svenska ministrar. Det är ett otroligt spännande event och vi är väldigt nyfikna på vad det ska mynna ut i.

Vad händer om man samlar 1500 politiker, företagsledare, unga entreprenörer, ledare för NGOer och forskare på en liten yta under fem dagar? Jag ska försöka ta reda på det, så följ gärna mina inlägg under de närmsta dagarna. Använder du twitter kan du följa forumet med hjälp av #ReworkTW.

Att det är deltagare från helt olika bakgrund märktes när vi träffade en indier här bland stugorna igårkväll. Efter att vi frågat varandra om var vi kom började han fråga ut oss om ifall Sverige var självförsörjande på olja och om inte, var vi importerade från. En lite rolig detalj bara.

Förra veckan var jag på ett mindre event - Scandinavian e-business camp. Eventet arrangerades av Jetshop och bland talarna märktes bland annat Postens fantastiske e-handelsexpert Arne B Andersson, Discshops VD Henrik Oscarsson, Pricerunners VD Peter Carlsson och den alltid like eminenta Sebastian Stjern från The Fair Tailor. Den som höll ihop hela eventet var moderatorn Magnus Höij från Internet World. Ofta kan nivån på moderatorer vara rätt låg, därför var det kul med Magnus som var insatt och vågade ställa obekväma frågor till föreläsarna.

[caption id="attachment_643" align="aligncenter" width="399" caption="Jag hjälper deltagarna på Social e-business camp att ta sina mått"]Jag hjälper deltagarna på Social e-business camp att ta sina mått[/caption]

Nu är det dags för mig och Lina att göra klart vår presentation inför fredagens föreläsning. Jag kommer blogga och twittra kontinuerligt från Rework the World.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skjortor – Skräddarsytt via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se