Monday, June 14, 2010

Vågar du gå i konkurs?

I entreprenörssvängar så pratas det ofta om att i Sverige är det väldigt dåligt för ditt rykte om du har en konkurs bakom dig, medan man i USA anser att det krävs några konkurser för att man ska lära sig något om affärer.

Personligen tycker jag nog amerikanerna är inne på rätt spår. Inte så att en konkurs är något eftersträvansvärt, jag hoppas jag slipper uppleva någon, men jag tror det är lärorikt.

En bekant till mig tog över ett företag som visade sig ha mycket sämre ekonomiska förutsättningar än han trodde. Företaget hade lån och i förra veckan var hon och förhandlade med långivarna. Skulle de kräva in pengarna skulle han bli tvungen att försätta företaget i konkurs, och långivarna var de enda som skulle förlora pengar på det. Han våndades mycket inför mötet.
När jag sen mötten honom på väg tillbaka till kontoret efter mötet mötte jag en man som gick med mycket lätta steg och hans ansikte strålade av glädje och lättnad. De hade gått med på att förhandla om lånen.

Jag förstår hans glädje. Även om problemen för företaget inte är över, så finns det trots allt en god möjlighet att få ordning på affärerna.

Vad tycker du? Föredrar du det svenska eller det amerikanska synsättet?

Bloggen Disruptive tycker inte att man är entreprenör förrän man blivit stämd. För Christian som driver bloggen kostade det 200 000kr att bli entreprenör på det sättet...

Nya Affärer slår hål på myten om den ensamma framgångsrika entreprenöreren.

Siten Mjukvara.se ger dig gott om tips på gratis eller billiga programvara för företagare om du ger dem 15 minuter på att läsa artikeln.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skjortor – Skräddarsytt via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se