Wednesday, June 9, 2010

Det nya livet

Som många läsare av den här bloggen kanske känner till arbetade jag några år som konsult i fordonsbranschen innan jag sadlade om och blev entreprenör. Sista tiden jobbade jag med teknisk projektledning på Volvo PV. Sen kom en kris som gav mig möjligheten att satsa på nya banor.

Nu har jag jobbat med The Fair Tailor och våra rättvisa skräddarsydda skjortor i snart 1,5 år. Jag ångrar inte för en sekund att jag bytte bana, det jag gör nu är så mycket roligare och mer stimulerande. Många av mina gamla kollegor trivs utmärkt på Saab och Volvo, men företagande passar helt enkelt min personlighet bättre just nu.

Självklart finns det några saker jag saknar med att vara anställd. Jag hade några jäkligt trevliga kollegor, jag fick semester och en schysst lön varje månad. Bra kollegor har jag fortfarande (jag vågar knappt säga något annat eftersom de läser här och en av dem dessutom är min fru), men en vettig lön och någon form av normal semester har jag inte än så länge. Fast jag kan ta ut lön ur företaget och det känns väldigt, väldigt skönt.

Inatt drömde jag för första gången om mitt gamla jobb. Jag drömde att jag blivit uppringd av mitt gamla konsultföretag och att de hade ett uppdrag åt mig på samma avdelning som jag jobbat tidigare på Volvo. Jag vet inte varför, men jag tackade ja. Och det var så olidligt tråkigt. Det fanns roliga arbetsuppgifter också i verkligheten, men i drömmen var det bara de tråkiga uppgifterna kvar. Bara systemet när man sitter med på ett 2h-möte där 5 minuter berör dig själv är ett sånt slöseri med tid.

Det är inte omöjligt att jag någon gång i framtiden byter bana tillbaka till vad jag gjort tidigare, men just nu trivs jag otroligt bra med det jag gör. Möjligheten att kunna påverka är så otroligt mycket större när man driver ett eget företag. Nu har vi visserligen en styrelse som har åsikter om saker och ting på en strategisk nivå, men vill göra något annorlunda i det dagliga arbetet så kan vi bestämma det från en minut till en annan - Fantastiskt.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skjortor – Skräddarsytt via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se