Saturday, May 29, 2010

Är anställning det enda alternativet?

Igår, fredag, träffade jag ett antal unga entreprenörskollegor från nätverket YEOS. I olika sammanhang träffar jag ofta på de som är en del av "entreprenörssvängen" i Göteborg. Det finns en mängd bra organisationer som hjälper nystartade företag, så som Drivhuset, Venture Cup, Business Region Göteborg, Connect Väst, Nyföretagarcentrum och många. många fler. Men ibland är det skönt att bara umgås med personer som är i samma situation som jag och Lina är. Här klagar ingen på dåliga chefer, men vi kommer rätt ofta in på onödigt stelbent byråkrati och leverantörsfrågor.
Vi kan alla förstå vilken lättnad det är för Olle som äntligen kunnat anställa någon på ekonomiavdelningen som kan sköta fakturering och verifikationer. Vi blir inspirerade när Gustaf och Gustav berättar att de ska släppa en specialsite för Rework the World i Tällberg nästa vecka, där alla ska kunna skriva in vad de gjort varje dag för att göra världen bättre.

Det är stimulerande att träffa andra unga (ok, jag fyller snart 30 men i vissa sammanhang räknas jag fortfarande som ung) som inte ser anställning som det självklara alternativet. Som har produktion i fjärran länder, som är chefer, som brottas med budgetar, som jagar finansiering, som helt enkelt lever och andas entreprenörskap.

En som var med igår heter Cecilia Lyche, är 22 år och egenföretagare. Hon skrev i veckan en debattartikel i GP, och det är från den jag lånat rubriken till dagens blogginlägg. När jag var liten var jag entreprenöriell. Jag sålde tidningar på helgerna från jag var 8, jag klippte gräs, rastade hundar, fiskade och sålde skaldjur och mycket annat. Sen när jag var 14-15 och det började bli dags för sommarjobb hände något, då var de aldrig snack om något annat än anställning. Jag gillar därför Cecilias tankar på att födas med FA-skattsedel så man hela tiden själv kan välja mellan att bli anställd och få lön för jobbet eller att fakturera för det. Självklart hade jag kunnat starta eget företag som 15-åring, men att jag skulle kunna göra något sånt fanns inte i min föreställningsvärld.

Jag vet inte om det skulle funka att alla föddes med en FA-skattsedel, men jag gillar tanken på det.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skjortor – Skräddarsytt via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se