Monday, May 24, 2010

Så kan du tjäna på sociala medier

Eftersom The Fair Tailor började jobba med sociala medier redan under uppstartsfasen av företaget blir vi ofta tillfrågade om att hålla föreläsningar om det. "Vad kan mitt företag tjäna på att använda Twitter?"

Jag tänkte här passa på att dela med mig av några av de saker jag brukar tipsa om när jag föreläser.

Det enkla svaret är: Det finns inget rätt eller fel.
Det finns väldigt många företag som inte har någon som helst nytta av att arbeta med sociala medier. Den bästa frågan att ställa sig innan man drar igång är: Vad vill jag få ut av mitt arbete med sociala medier? Vill jag bygga varumärke? Attrahera ny personal? Sälja? Informera?

Många startar sitt sociala medie-arbete utan att veta varför, mer än att man borde göra det. Och det kan absolut fungera, men jag tror saker generellt blir effektivare om man vet varför man gör det.
I början visste inte vi det, och det har tagit tid att komma fram till det.

Twitter:
Min favoritbeskrivning av Twitter är ett migelparty. Kommer du till ett mingelparty och inte pratar med någon ger det inte så mycket. Många företag "ställer sig ensamma i ett hörn och berättar rakt ut i tomma intet om vad de gör". Det tror jag de flesta som varit på ett mingelparty inser att det inte är en vinnande strategi.
Vad är det då bra till? Du ska få två tips här idag:

Kundtjänst via Twitter
Har ett företag en kundtjänst med personal som har konstant kontkakt med kunderna via mail och telefon, släng in en twitterklient på deras datorer också. Det kostar inget och kan reducera antalet mail och telefonsamtal. På twitter måste svaren vara på max 140 tecken, så det går snabbare att svara där. Om många försöker kontakta företaget samtidigt kan alla se de tidigare svaren, vilket leder till färre nya frågor.

Twitter som filter
De flesta som använder Twitter för första gången upplever det som otroligt rörigt. Ett sätt att få ordning är att använda sig av listor och sökningar. De som twittrar mycket använder ofta # (kallas hashtag) framför något ord för att det ska gå lättare att hitta. I fredags var jag på ett event som hette Sharea och som hade hashtag #sharea. Vill jag snabbt hitta vad som skrivs om entreprenörskap kan jag söka på #entreprenöskap. Har det skrivits någon debattartikel, något spännande blogginlägg eller liknande hittar jag det där. Testa själv här.

#Entreprenörskap på Twitter

Följ gärna The Fair Tailor eller mig personligen på Twitter.

På tal om sociala medier upptäckte jag en väldigt rolig sak.
Alla svenska riksdagspartierna drömmer om att göra en Obama, att få till en jättelyckad valkampanj via sociala medier. Jag är lite tveksam till om de kommer lyckas...
I nuläget ser siffrorna för deras grupper på Facebook ut såhär:
Folkpartiet 1727
Moderaterna 6738
Kristdemokraterna 852
Centern 1110
Miljöpartiet 2904
Vänsterpartiet 2429
Sossarna 5440

The Fair Tailors grupp har i skrivande stund 7698 medlemmar, alltså fler än något av riksdagspartierna. För varje medlem skänker vi 1kr till gatubarnen i Nepal. Gå med du också!

GP hade en väldigt intressant debattartikel om att vi kanske borde få vår FA-skattsedel från födseln. Läs mer här.

Michael Widell skriver om 7 skäl att bli entreprenör.

Driva Eget skriver om företaget Happy Socks och den långa svansen.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skjortor – Skräddarsytt via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se