Fördelar med att sälja till butik:
- Bra exponering av varumärket och våra skjortor
- Vi kan nå en större volym
- Fler sålda skjortor kan ge mer pengar även om det ger lägre procentuell vinst per skjorta
- Vi binder kapital under lång tid. För måste vi köpa in en stor volym tyg, sen producera skjortorna och därefter vänta till butiken betalar fakturan. Dessutom kräver vissa butiker (t.ex. NK) i många fall att de ska få sälja på kommission, alltså att de inte betalar något om skjortan inte skulle bli såld.
- Vi måste ta fram massa material som butiken kan marknadsföra plaggen med, det ska designas och tillverkas
- Vi behöver någon som kan bearbeta butikerna under inköpsprocessen. En säljare inom kläder till detaljhandel behöver sälja för cirka 10-12 miljoner/år.
- Butikernas pris är 2,6-3 gånger vad de köper in för. Ska en skjorta kosta t.ex. 1250kr till konsument kostar den 1000kr utan moms. Sen betalar butiken tillverkaren kanske 300-350kr för skjortan. Skulle våra skjortor kosta 1250kr i butik och 499-799kr på vår site skulle nog inte butiken uppskatta konkurrensen...
Vi kommer hela tiden tillbaka till det som är kärnan i vår affärsmodell. Det vi ska göra och det vi är bäst på: Rättvist producerade skräddarsydda skjortor via internet. Vi ska inte kompromissa med vår kvalitet, det ska vara bättre sömnad än Det Fina Svenska Märket och endast egyptisk eller ekologisk bomull.
Är affärsmodellen tillräckligt bra? Vem vet? Vi tror det och jobbar stenhårt på att lyckas bevisa det. Framtiden får utvisa.
Det vi de facto vet är att man alltid bör ha en affärsmodell, så man vet varför man gör det man gör. För saker att göra, det finns det alltid. Frågan är om de är rätt saker att göra.
Jag skrev senast om att NY Times skrivit om DEM Collective, nu är det GP:s tur att nämna den utställningen de är med i i New York.
No comments:
Post a Comment