Thursday, November 25, 2010

Vilken väg ska man gå?

När vi startade The Fair Tailor hade vi ett stort fokus på att vi var schyssta. Även om vi aldrig vill visa negativa bilder från Nepal hade vi i ärlighetens namn mer fokus på de som syr skjortorna än på själva skjortorna. Det leder till en viss typ av uppmärksamhet och en viss typ av kunder.
Vi har kommit ifrån det nu, men då är alltid frågan hur långt kan vi gå utan att sluta kommunicera själen i bolaget.
När vi är ute på event och träffar kunder där marknadsför vi oss på ett sätt, när vi säljer via hemsidan ett annat. När vi föreläser visar vi en bild, när vi blir intervjuade i tidningar visar vi ofta en lite annan. Allt beroende på sammanhanget.
Det här leder till en lite kluven tillvaro och därför jobbar vi just nu med en sak som jag tror är viktig för många företag att faktiskt göra. Fundera igenom vad företaget faktiskt står för.
För några veckor sedan träffade jag ett företag som tyvärr inte verkade veta vilka de var. De ville vara allt på en gång och det är något man hela tiden måste akta sig för. En klassisk modell är triangeln med tid, pris och kvalitet i var sitt hörn. Man kan inte vara billigast, bäst och snabbast. Det måste ske en avvägning. Och jag tycker det ska vara en medveten avvägning.
Är du entreprenör? Om du inte har gjort det tycker jag att du ska fundera igenom vilka värderingar som ska vara ditt företags grundvärderingar. Vad för företag vill du ha?
I Computer Sweden kan du läsa om entreprenören som gjorde att vi hamnade i Nepal med The Fair Tailor - Björn Söderberg.
Veckans Affärers systertidning Nya Affärer skriver om en annan svensk entreprenör verksam i Nepal, Jonas Lindblom. Han har tillsammans med två andra entreprenörer startat siten evenemang.se. Läs mer här.
Bor du i trakten av Södertjälje vill jag tipsa om e-handelsverkstaden.
Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se