Thursday, November 25, 2010

Konsten att kunna sälja

Vi är ofta ute på event och mässor där vi hjälper våra kunder att designa sina skjortor och ta sina mått. Anledningen till att vi kan göra det är att vi har så trogna kunder, har de väl köpt en gång kommer de nästan alltid tillbaka.
I förra veckan var jag på ett event i Borås, och det var en mycket intressant upplevelse. Som jag skrev om i fredags träffade jag på en representant från ett stort svenskt skjortmärke som vände på klacken när jag ville diskutera arbetsvillkor.
Hur som helst, det var en nyttigt (och frustrerande) att sälja skjortor i Borås. Jag tror aldrig jag har varit i något sammanhang där det varit så svårsålt. Jag pratade med en bekant som jobbat i en herrekipering i Borås. Enligt hennes chef kunde man sälja en kostym för 20 000kr i Stockholm, 8 000kr i Göteborg medan man i Borås fick betala för att någon skulle bära den.
På vissa av våra event flockas kunderna kring oss och vi behöver bara vara där för att sälja. Men event som i Borås är mycket mer utvecklande och utmananade. Ett sälj i de sammanhangen känns mycket bättre.
Har du några motsvarande sammanhang i din bransch? När räcker det att ställa ut skorna för att sälja och när måste du slå knut på dig själv för minsta lilla sälj?
Michael Widell har samlat 19 bra citat för entreprenörskap och livet, citat som är bra att tänka på i medgång och motgång.
Jag har varit på några konferenser och event där man försökt använda sociala medier utan att riktigt lyckas. I framtiden kommer jag tipsa om den här sidan.
Mikael Pawlo tipsar om en sak jag ofta tjatar om här, men är sämre på att själv göra - Att fira även de små segrarna. Glöm inte det. Och om du träffar på mig, påminn mig om att göra det.
Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se