Thursday, November 25, 2010

Det sker på kvistnivå säger jag ju

I augusti 2009 skrev jag ett inlägg här om att all tillväxt sker på kvistnivå. Det inlägget känns väldigt relevant nu när det idag presenterades en rapport från Företagarna om att det är småföretagen som fixar rapporten.
Läs mer i GP, DN, SvD.
Såhär skrev jag 2009.
Jag tycker ofta jag läser och hör kommentarer om entreprenörskap som inte tycker att det är något att hänga i granen eftersom det inte skapar några nya storföretag. Man tycker att entreprenörer står och lovar mycket men att deras bolag minsan inte är några av de största på börsen.
ABB (ASEA 1883)
AstraZeneca (Astra 1913)
Ericsson 1876
H&M (1947)
Volvo (1927)
SKF (1907)
SCA (1929)
Listan kan göras lång, och även om det finns några undantag har de flesta storföretagen varit med ett tag. Så visst, belackarna har rätt i att väldigt få av dagens entreprenörer har grundat något storföretag.
EN LIKNELSE SOM SLÅR MIG NÄR JAG HÖR SÅNT ÄR DEN OM TRÄDGÅRDSMÄSTAREN SOM STOD FRAMFÖR DEN VÄLDIGA EKEN. HAN TITTAR UPP PÅ EKENS GIGANTISKA GRENAR, KLIAR SIG EFTERTÄNKSAMT I HUVUDET OCH SÄGER ATT DET ÄR KONSTIGT ATT EKEN, SOM GENOM ÅREN SKAPAT SÅ MÅNGA STORA GRENAR, BARA HAR TILLVÄXT PÅ KVISTNIVÅ NU FÖR TIDEN.
Vad som är tillväxt är generellt rätt uppenbart, även om det inte alltid är lätt att se vad som är hållbar tillväxt. Byråkrati kan dock ställa till det när man ska mäta tillväxt och det är något som märks hos en del organisationer som arbetar med att hjälpa entreprenörer. Business Region hjälper företag att växa och en del av vad de gör är bra, men speciellt en sak får mig att sucka tungt. De finansieras till stor del av offentliga medel och det är viktigt för dem att kunna mäta sin nytta, inget konstigt med det. Men när de ska definera vad tillväxt blir det bara fel.
STARTAR JAG OCH TRE KOMPISAR SOM ALLA ÄR ARBETSLÖSA ETT FÖRETAG INNEBÄR DET I BUSINESS REGIONS ÖGON INGEN TILLVÄXT. SKULLE JAG ISTÄLLET STARTA FÖRETAGET SJÄLV OCH SEN ANSTÄLLA DE ANDRA TRE FRÅN DAG ETT SKULLE BOLAGET HA EN HELT FANTASTISK TILLVÄXT.
En artikel som glädjer mig hittade jag i systertidningen Nya Affärer, där man rapporterar om ett företag som vi satt granne med förut - Be Better Online. Läs artikeln här.
Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se