Friday, December 11, 2009

Nu är siten släppt! Äntligen!

Ni som följt bloggen vet att arbetet under hela tiden varit inställt på en sak - Lanseringen av vår site. Och nu är den här. Siten är släppt! Jag är oerhört stolt över TheFairTailor.com. Självklart finns det saker som behöver filas till och småsaker att fixa, men jag är mer än nöjd. Jobbet som IT-killarna på Monator har lagt ner har varit monumentalt. All heder till dem.

Igår var kanske den bästa dagen i The Fair Tailors ettåriga historia.

  • Vi inledde dagen med ett viktigt möte som gick riktigt, riktigt bra.
  • Vi släppte vår site. Det är en så underbar känsla att äntligen ha den ute.
  • Vi avslutade kvällen med Venture Cup-gala där man prisade årets affärsidé. Linas radioreklam för Venture Cup spelades upp och jag fick gå upp på scen och svara på några frågor om socialt entreprenörskap.

Nu är det upp till bevis, kommer du som kund att gilla vårt koncept? Vill du vara med och rädda världen? Vi vill bidra till hållbarhet med alla våra produkter. Allt vi gör ska ha någon form av socialt, ekologiskt eller återvinningstänk.

Kom igen! Nu räddar vi världen ihop.

Om vi släpper mitt företag för en stund så vill jag tipsa om en video med en riktigt kreativ entreprenör - Teo Härén. Han säger att alla är kreativa, men det krävs träning för att bli bättre. Man blir inte kreativitetens Zlatan utan att träna. Se gärna intervjun med Teo Härén på bloggen Disruptive.

För någon månad sedan så hade en karriärguide till de som skulle välja till gymnasiet en fråga om kreativitet. Valde man att man inte hade någon kreativitet och att man ville sitta för sig själv och jobba skulle man bli ingenjör. Naturligtvis blev ingenjörerna uppröra och gick med Leif Johansson i spetsen till angrepp.

Jag är själv ingenjör och jag håller med om att den generella bilden av en ingenjör är felaktig. Det kan vara ett otroligt kreativt yrke, att arbeta som ingenjör. Det handlar ofta om snabb problemlösning, att hitta nya och bättre lösningar.

Min fru Lina, som jag driver det här företag ihop med, är utbildad konsertpianist. Det är utan tvekan ett yrke som av de allra flesta ser som kretivt.

Vi har båda arbetat några år inom våra utbildningsområden och det vi känner nu är att ingen av oss har fått utlopp för vår kreativitet på det sättet vi får nu. Hela tiden måste vi vara kreativa, komma på nya sätt att lösa saker, vi måste ompröva våra beslut och tänka annorlunda. Och ingen av oss har någonsin haft så kul på jobbet som vi har nu.

Ta till vara på din kreativitet! Hitta något sätt att få utlopp för den, det kommer du må bra av.
Kan du inte få utlopp för det på ditt jobb? Hitta något annat sätt att få använda den. På samma sätt som kroppen mår bra av att träna mår hjärnan bra av att få vara kreativ.

Nu, tillbaka till The Fair Tailor igen.
I samband med vår lansering skickade jag idag ut ett pressmeddelande. Du kan läsa om Skjortan - Ett socialt företag på MyNewsdesk.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor, rättvist producerade, via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se