Wednesday, December 9, 2009

Är barnarbete alltid något negativt? Finns det alltid alternativ?

Efter att inte ha haft en ledig dag på över en månad känner jag nu att det börjar behövas...

När jag tänker på det börjar jag också tänka på hur andra har det. Inte andra i Sverige i första hand, utan de människor som tillverkar de varor vi Sverige konsumerar. Yes, det här blir ett inlägg om socialt ansvarstagande.

Textilindustrin, som vi verkar inom, hör inte till någon av de trevligaste branscherna att arbeta i. Långt ifrån.
Det finns över en miljon kvinnor som tjänar så lite pengar att de inte har råd att köpa en bussbiljett bort från fabriken där de arbetar. Allt de tjänar går för att betala mat och hyra, och då får de många gånger sova vid samma symaskiner som de arbetar vid. Jag har träffat fackliga ledare från Indien som misshandlats och slängts i fängelse för att de krävt att de anställda ska få en lön som de kan leva på. Självklart har alla klädjättar och sportklädesmärken policydokument med formuleringar om schyssta löner och bra arbetsvillkor. Men tyvärr är det skillnad på pappren och verkligheten. Det är knappast någon slump att inga av företagen har egna fabriker, det skulle ju innebära ett mer direkt ansvar.

Det kommer fler och fler företag som har fått nog av detta, som vill göra saker på ett schysst sätt. Som tycker att de som syr kläderna förjänar att behandlas som människor, som vänner. Som ger dem en lön de kan leva på, som ger dem försäkring, som ger dem 8h arbetsdag istället för 16h.
Handla av dem! Köp deras grejer. Visa att du bryr dig.
Men ställ även krav på de företagen, kräv att de kan leverera kvalitet. Handla inte av dem för att vara snäll. Handla av dem för att de är schyssta OCH för att de gör bra grejer som du faktiskt vill ha.

Jag tänkte även ta upp en känslig fråga här: Barnarbete.
Först vill jag säga att det inte arbetar eller någonsin kommer att arbeta några barn för The Fair Tailor. Så, nu var det sagt.

Jag är född på 80-talet och uppväxt i Sverige, jag fattar såklart att barnarbete är något gräsligt. Att man inte låter barnen leka, lära och växa upp. Men genom mitt arbete har jag insett att alternativen ibland är värre. För mig är frågan inte lika svart/vit längre. En familj kan tvingas välja mellan att svälta eller att låta baren hjälpa till med försörjningen. Att adoptera bort barnen eller låta dem växa upp i barnhem är inte alltid ett alternativ, det går inte alltid och det betyder inte alltid att barnen får det bättre. Vad skulle du göra i den situationen? En utbildning för barnet hjälper det i framtiden. Men ett arbete nu hjälper barnet att överleva, att ens få en framtid.
Jag vill inte att det ska vara såhär. Jag vill verkligen inte det. Men så ser verkligheten ut för många fattiga familjer.

Vad kan du göra åt det?

  • Skänk pengar. Allt du ger kommer inte komma fram och göra nytta, men skänker du inget kan du vara säker på att inget kommer fram.
  • Handla med landet. Bistånd hjälper, men ska länder byggas upp på allvar krävs att vi handlar med dem. Köp saker som är schysst producerade. Du räddar inte världen, men du kan hjälpa till att rädda en person.

Det är en gammal sanning, men det gör den inte mindre sann: Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Så, nu lämnar jag det området för det här inlägget.

Vi arbetar mycket med Facebook, vi har bland annat en fanpage som på tre veckor fått över 4000 medlemmar.

Det har stått ovanligt mycket om just Facebook i tidningarna den senaste tiden. Många har upptäckt att det finns bedragare även på Facebook. Inte så konstigt. Om 2,7 miljoner svenskar samlas på en plats kommer några vilja lura andra. Läs mer om det på DI, DN och VA
SVD skriver om att Microsoft och Google slåss om de sociala siterna Facebook och Twitter.

Många har framfört åsikten att staten borde ta över till exempel Saab, men min åsikt är att staten inte alltid är så bra på att driva bolag. Vattenfall har ju varit uppe mycket senaste tiden och nu visar en ny undersökning att SJ får sämre och sämre betyg. Läs mer på E24 och VA. Jag vet att jag skrivit om det här förut, men många statliga företag och myndigheter inser inte att de har kunder. Vanliga företag skulle aldrig överleva om de agerade så.

DN kör just nu en smart grej. De tar ett flöde, alltså information som någon annan skriver, från Twitter om klimatmötet i Köpenhamn och lägger upp på sin site. Alla twitter-inlägg som har med #COP15 i texten hamnar på DNs site. DN får trafik och högre sökmotorranking. Och det kostar dem i princip inget. Smart!
När det gäller klimatmötet har SvD en bra sammanfattning om vad det handlar om. Jag lärde mig bland annat att COP i COP15 inte står för Copenhagen utan "Conference of the parties".

För egen del börjar vi få lite medial uppmärksamhet. Igår blev jag intervjuad av E24 och idag av Strömstadtidningen. Och då har vi knappt börjat arbete med PR än... Det ger ett oss ett bevis på att vi är på rätt spår, att många tilltalas av vårt koncept. Nu gäller det bara att få in ordrar också. Tack vare vår temporära site har vi redan fått in en del, men snart, snart släpper vi den riktiga siten. Det är väldigt spännande.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor, rättvist producerade, via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se