Tuesday, October 26, 2010

Kan man vara för kreativ?

För ett par veckor sedan föreläste jag på samma event som en intressant "kreativitetsdoktorand" från Handels - Evelina Wahlqvist (Hon är egentligen "doktorand i ekonomisk geografi". Det visste jag inte att man kunde vara).

En av de saker hon nämnde var beträffande klyschan om att man ska tänka utanför boxen. Det hon sa var att det nästan är omöjligt att tänka helt utanför boxen och att det inte nödvändigtvis var värt att försöka. Idag var det en artikel om henne i Computer Sweden. I artikeln kan man läsa "livet vid en klädgarderob. Ramarna är satta, fast inuti finns hundratals accessoarer som kan kombineras. Man kan också likna garderoben vid en arbetsplats med människor och idéer. Genom att våga röra om i företagskulturen, kombinera en person med en annan, ta in nya kompetenser och låta sig inspireras kan man skapa en kreativ arbetsmiljö. För detta krävs mod, både från den enskilde och från företaget."

Bara att man ändrar perspektivet så gör det lättare att vara kreativ. Att ha ramar behöver inte vara begränsande. Jag tycker det är ett synsätt som många både företag och personer borde bli bättre på att ta till sig.

Mer kreativitet behöver dock inte alltid vara positivt. I förra veckan var Lina och jag på en seminarium med svenskamerikanen Frans Johansson som skrivit boken om Medicieffekten. Det handlar i korta drag om att intressanta idéer har en tendens att uppkomma i skärningspunkten mellan olika områden. På Adlibris skriver man "Ett forskningslag upptäcker hur man kan läsa apors tankar. En köksmästare blandar oväntat ingredienser som nässelsoppa med sjöborreklubbor för att förändra professionell matlagning. En ingenjör stjäl idéer från myrornas matsökande för att arbeta fram hur man skall övervaka obemannade luftfarkoster i krigszoner." om hans bok. Läs gärna boken för övrigt, det är en mycket intressant teori.

Som en del i seminariet, som till stor del bestod av chefer från SKF och AstraZeneca, var att vi skulle komma på idéer till våra företag utifrån olika ord. Orden kunde vara saker som "idol", "AK-47", "fettsugning" och "DNA". Tanken var att man skulle komma fram till idéer som var både originella och som påverkade företaget i stor utsträckning. Övningen var bra, men de idéer Lina och jag kom fram till var såna som företaget behöver mycket, som inte var nyskapande för företag i allmänhet men nya för oss.

I mitt förra inlägg skrev jag om att bli ett riktigt företag. En del som jag tror många entreprenörer glömmer bort är de enkla och tråkiga sakerna som gamla företag redan kan. Det handlar om rutiner och metoder. Ofta har man startat företaget just för att man är kreativ och duktig på att komma på nya lösningar. Ibland behövs inte det. Och det kan ta tid att inse det ibland.

Just idag lider jag lite över att jag inte kan vara med på Entreprenörsdagen. I en sån miljö är det väldigt, väldigt mycket kreativitet. Och här sitter jag med ehandelsrutinuppgifter. Nåja, vad är väl en bal på slottet. Jag kan alltid följa lite av vad som händer på Twitter.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se