Thursday, October 21, 2010

Mycket press

Det börjar närma sig tvåårsdagen sen jag skrev ner de första tankarna om det som idag är The Fair Tailor i ett dokument. Vår site har varit uppe i drygt 10 månader och när jag tänker igenom processen slår det mig hur lång processen att bli ett riktigt företag kan vara. Vi har rört oss framåt snabbt, men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Exempel på stora steg vi har tagit är när vi tog in externt kapital och när vi anställde en reklambyrå istället för att göra allt själva. Nu är det snart dags för ett nytt. Vi ska flytta till ett eget kontor.

Just nu sitter vi på en inkubator/företagshotell och under vår uppstartsfas har det varit jättebra att sitta med andra entreprenörer och lära sig av varandra och inspireras. Nu hinner vi aldrig prata med de andra. Vi är ofta ute på olika saker och när vi väl kommer till kontoret har vi oftast så mycket att göra att vi sitter med stängda dörrar och full fokus ligger på datorskärmen. Dessutom sitter vi i flera kontor, det gör att vi inte umgås tillräckligt mycket internt i företaget. Nu kommer vi istället sitta i ett stort rum, jag tror det blir mycket bättre för sammanhållningen och företagskulturen. Och ja, jag har jobbat i stora kontorslandskap (Volvo och Saab) så jag vet vilka risker det kan finnas med det. Men jag tror helt klart det kommer bli ett lyft för oss.

Alla företag är olika och det finns ingen absolut sanning om vad som krävs för att det ska kallas för ett "riktigt" företag. Men ofta känner man själv som entreprenör att här, här tog vi det till nästa steg inom det här området. Jag drog ett par exempel här ovanför. Har du några konkreta exempel på när du kände att ditt företag tog nästa steg?

GP presenterade i helgen en lista på de mest populära yrkena bland de som ska söka till gymnasiet. På första plats kom ingenjör och på andra plats kom entreprenör. Jag har tydligen bytt ner mig när jag lämnade mitt ingenjörsjobb för The Fair Tailor. Egentligen tycker jag att de kunde haft mig som exempel på både plats ett och plats två, men det tänkte de antagligen inte på. Dock var det väldigt kul att de valde ut Lina som exempel på entreprenör. Läs hela artikeln här.

Drivhuset är en stiftelse som jobbar med att hjälpa entreprenörer i uppstartsfasen. I Göteborg drivs Drivhuset av Mariah ben Salem Dynehäll och i en debattartikel i GP förklarar hon hur de jobbar. Det är en lite diskret känga till vissa andra organisationer som också ska vara till för entreprenörer. Jag gillar verkligen sättet de jobbar på på Drivhuset. Läs artikeln här.

Tidningen Entreprenör har i senaste numret en artikel om ett intressant företag som tillverkar fair trade skräddarsydda skjortor. Läs om dem här...

Vi fick en del feedback på vår nya site som jag skrev om senast. Det mesta var positivt men några samstämmiga kommentarer fick oss att ändra på vissa saker. Spana gärna in förändringarna och ge feedback.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se