Friday, July 2, 2010

Kan du ta ledigt? Gör det!

När man driver ett startup, eller företag överhuvudtaget för den delen, är frågan om semesterns vara eller inte vara ständigt närvarande såhär års.

Vi har kontor på ett kontorshotell tillsammans med cirka 30 andra företag med mellan en och 15 personer. Hos de som är 15 är det inte så mycket snack om att de flesta kommer kunna vara lediga, men för de som är som The Fair Tailor eller mindre storleksmässigt är det ett tufft avvägande. I slutet av maj märkte jag att nästan alla var riktigt slitna, det är en period som tar på krafterna även om man inte driver företag. Det syntes helt enkelt att en semester var behövlig.

Det sägs ju att man behöver tre veckors sammanhängande ledighet för att kunna vila upp sig ordentligt. Jag vet ingen entreprenör här som kommer vara ledig så länge. Men frågan är om det är en smart strategi att jobba hela sommaren. Lina och jag har märkt att när vi jobbar riktigt mycket under perioder blir vi dumma. Vi fattar sämre och sämre beslut och det blir inte någon riktig ordning förrän vi fått vila oss lite. Jag tror att många skulle må bra av att vara lediga, och jag tror även att de flesta skulle tjäna på det. Det skulle absolut leda till sämre försäljning under några veckor i de flesta fall, men en pigg och utvilad entreprenör som fått lite distans till sitt arbete kan uträtta underverk när hon/han kommer tillbaka.

Vi ska faktiskt testa att vara lediga två veckor i juli, men vi har samtidigt lyxen av att ha anställda som kan sköta ruljansen medan vi är borta. Företaget kommer alltså inte stå still medan vi är lediga, tanken är att det för kunderna inte ska märkas någon skillnad. De kommer kunna designa sina skräddarsydda skjortor precis som vanligt.

Oavsett om du driver ett företag eller inte, försök att vara ledig då och då. Jag lovar att det kommer leda till att du arbetar bättre.

The Brand-man bloggar om vägen till framgång och är inne på lite samma saker som jag tagit upp här tidigare. "Den viktigaste frågan för företag och företagare är inte “Hur skall vi tjäna så mycket pengar som möjligt?”. Den viktigaste frågan är “Varför gör vi det vi gör?”."

Föds man till entreprenör? Och är det då någon idé att satsa på entreprenörsutbildningar? Esbri skriver om det efter att ha träffat en dansk forskare.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor via internet

2 comments:

  1. Det är klart att man även som egen företagare måste ta semester. Ingen är stålmannen och kan jobba alltid. Alla behöver ladda batterierna.

    Jag är småföretagare med ett företag som växer kraftigt men som fortfarande inte är lönsamt. Jag kan inte jobba mer än jag gör och så länge jag gör mitt bästa varje dag så räcker det. Imorgon är en ny dag.

    Om jag inte tog ledigt skulle jag svika mig själv och min familj. Jag blev ju inte egen för att jobba mer utan för att bli friare.

    Sen är det ju frågan om hur man definierar semester. Jag kan inte stänga 4 veckor och ta semester som en löneslav utan jobbar efter behov (så lite som möjligt:) under juni och juli och under december månad för jag vet att jag kommer att få arbeta mina timmar ändå under övriga året.

    Att ta semester som egen företagare handlar nog ofta mer om mod och inställning än arbetsbelastning och ekonomi. Vill du så kan du. Kan du inte så bör du nog fundera över om du ska fortsätta med ditt företag. Vill du inte så sluta gnälla. /P

    ReplyDelete
  2. Helt rätt tänkt Nolingo.

    Jag är också småföretagare och anledningen till att jag blev det är att jag vill kunna bestämma mer över min tid. Jag är som mest produktiv mellan 9 och 12 på förmiddagarna samt efter klockan 19 på kvällen. Jag har möjlighet att jobba hemifrån och som tur är har jag aldrig problem med disciplinen.. =) Eftermiddagarna ägnar jag gärna åt träning, ta en fika med en kompis eller möte med någon i mitt nätverk. Sedan jobbar jag gärna på söndagkvällarna av någon anledning och är hellre ledig en dag mitt i veckan. Det gäller att hitta en rytm som passar en själv. Sedan tror jag det är viktigt att strukturera upp sitt arbete, jag gör t.ex. alla tråkiga administrativa arbetsuppgifter på måndagförmiddagar, kollar mail på bestämda tidpunkter (det är svårast) osv. Ofta när jag har möten så bokar jag in flera möten på rad. Man har ett ansvar mot sig själv och sin familj att försöka vara en harmonisk människa. Jag försöker därför boka in tid för vila. Sedan tycker jag att man har ett ansvar mot sina kunder också. Vila föder kreativitet och utan vila blir man definitivt dummare. Ingen klarar i längden att göra ett bra jobb om man hela tiden är stressad.

    ReplyDelete

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se