Wednesday, July 21, 2010

Kom ihåg att leverera lycka

Efter två veckors semester är jag sen i måndags tillbaka på kontoret hos världens bästa företag.

Under sommaren kommer vi arbeta mycket med strategier inför hösten. Hur The Fair Tailor ska gå från att vara bäst på skräddarsydda skjortor till att The Fair Tailor är störst OCH bäst på skräddarsydda skjortor. En av våra allra viktigaste punkter är service. Vårt mål är att överträffa kundens förväntningar och vi vill etablera det i vår företagskultur redan på ett tidigt stadium. Därför försöker vi bland annat ringa upp alla som köpt skjortor från oss. Det tar tid och resurser men det ger oss en mycket värdefull inblick i vad kunderna tycker, vad vi kan göra bättre, vad vi gör riktigt bra.

Innan vi började ringa var jag rädd att många skulle bli irriterade över att vi störde dem med våra frågor, men det märks att våra kunder redan knyter an till vårt varumärke. De älskar verkligen vad vi gör och vill hjälpa oss att växa. Självklart träffar vi på kunder som inte är nöjda, men det känns bra att kunna fånga upp dem och vända deras skjortköp till något positivt för både dem och oss.

En ny rutin som jag har infört nu under sommaren är att vi alla på företaget ska läsa en timme per dag. Det man läser ska ha anknytning till jobbet på något sätt. Det kan handla om t.ex. böcker av andra entreprenörer, om marknadsföring, om ekonomi. Jag tror det är väldigt viktigt att få in lite nya perspektiv.

Just nu läser jag en bok som heter Delivering Happiness av Tony Hsieh. Den är skriven av en kille som först startade ett IT-företag som såldes till Microsoft för 265 miljoner dollar och sen investerade i och blev VD för ett företag som skor via nätet som Amazon köpte för runt 1 miljard dollar. Han skriver om misstagen de gjorde, om saker han lärde sig och liknande. En mycket bra bok, du hittar den på Amazon.

Hsieh liknar bland annat företagande med poker. Han tar upp många exempel, och en av mina favoriter handlar om att välja att spela vid rätt bord. Poker handlar mycket om att göra matematiska beräkningar på utfall och spelar man "rätt" vinner man oftast i längden.
Sätter man sig vid ett bord där alla är skickliga spelare som spelar tight och med rätt lite pengar vinner man förmodligen inte så mycket även om man spelar bra.
Sätter man sig istället vid ett annat bord där spelarna är sämre men har mer pengar att satsa har man mycket bättre chans att tjäna bra.
Ett exempel på det är Ryanair. Det fanns mängder av flygbolag, branschen var rätt tuff och alla gjorde på ungefär samma sätt. Ryanair valde ett annat bord att spela poker vid.

Innan jag gick på min semester bloggade jag om vikten att ta ledigt, även som entreprenör. Bloggen Disruptive har spunnit vidare på det, och liknar det vid att man som småbarnsförälder ska försöka sova när barnen sover. När ens kunder är lediga ska man som entreprenör försöka vara ledig själv.

Stefan Haldin bloggar klokt om hur man ska avgöra vilka projekt man bör satsa på inför hösten. Läs inlägget här.

Jag har släppt en sida med information om skjortor - www.skjortan.com. Hanna, vår skräddare, har ställt samman information och råd om vad man ska tänka på när man köper en skjorta och hur den ska skötas. Jag vill inte ha för mycket information på The Fair Tailors site, för då kan den bli svårnavigerad, därför har jag lagt det på en separat site. Sen får gärna besökarna gå via skjortan.com till The Fair Tailor.

Sebastian Stjern
THE FAIR TAILOR
- Dress responsibly
Skräddarsydda skjortor via internet

No comments:

Post a Comment

 
BlogRankers.com Blogg listad på Bloggtoppen.se